Cuvintele ne hrănesc și cuvintele ne înfometează! Ele ne învață despre noi, ceilalți și lume în general. Ne definim prin a fi sau a nu fi de acord cu ceva anume. Un lucru poate fi despre noi, dar nu pentru totdeauna. Și e bine să fie așa! A ne reevalua constant, înseamnă a evolua constant.
Când ești copil, depinzi mai mult de asta. Și nu este despre ce fel de feedback primești, cât despre cum înveți să-l primești. Nu putem controla ce gândesc cei din jur despre noi, dar putem controla dacă asta va influența în mod negativ ce gândim despre noi înșine. Adică stima de sine. Felul în care ne trăim viața, modul în care relaționăm, deciziile pe care le luăm, depind de ea în mare măsură.
Nu vrem o stimă de sine ‘’plastilină’’, vrem o stimă de sine ‘’elastică’’!
Prea multă laudă, îl va face pe copil dependent de părerea celor din jur, ignorându-și propriile nevoi și felul în care se percepe pe el însuși, în timp ce propriile acțiuni vor fi într-o continuă căutare a validării. Îi lăsăm cu o stimă de sine ‘’plastilină’’, a cărei formă va depinde doar de noi.
Pe de altă parte, încurajarea și feedback-ul eficient, îi va stimula și îi va ajuta să se înțeleagă mai bine pe ei înșiși, acceptându-și unicitatea. Atunci când te cunoști și te accepti, iei din feedback-ul celor din jur ce e valoros pentru tine, dar nu îi permiți să-ți modifice total propria percepție despre sine.
Ca părinți, ne ferim uneori să-i corectăm, de teamă că asta îi va invalida. Și le spunem: E perfect așa, e minunat! Dar este realist? Evident că nu poți să pretinzi de la un copil de 2 ani să facă liniuțe și bastonașe, nu a ajuns în stadiul acela al dezvoltării. Dar feedback-ul eficient îl putem oferi la orice vârstă, ba mai mult îi putem învăța și pe ei să-l ofere.

Un feedback eficient are în vedere următoarele:

  • Este credibil. Am putea folosi în loc de: ,, Ești genial/genială!’’, ‘’Este minunat cum ai evoluat la matematică’’(recunoscând astfel și eforturile)
  • Este cât mai specific, pentru ca ei să înțeleagă negreșit pentru ce anume primesc acel feedback și pentru a-i ajuta să acționeze în mod constructiv în urma lui.
  • Trebuie să fie motivant. Un astfel de feedback îl ajută pe copil să ducă o activitate la următorul nivel, al perfecționării posibile pentru el nu pentru noi sau cei din jur.
  • Să fie sincer. Adică nu manipulativ. Dacă prin el căutăm să obținem ceva de la ei, mai bine nu-l mai oferim.
  • Să conducă la introspecție. Să fie capabili să-și evalueze propria acțiune, să-și recunoască valoarea și contribuția dar și să extragă zonele care necesită îmbunătățire.

Foto: HeungSoon 

Leave a Reply